STW reikt Open Mind-subsidies en Simon Stevin-prijzen uit
Technologiestichting STW heeft vandaag tijdens haar jaarcongres de nieuwe Open Mind-subsidies en Simon Stevin-prijzen uitgereikt. Drie gewaagde onderzoeksvoorstellen wonnen een Open Mind-subsidie van 50.000 euro. Prof.dr. Wiro Niessen ontving de Simon Stevin Meester-prijs van 500.000 euro uit handen van Frans van Houten, bestuursvoorzitter van Philips. De congresbezoekers verkozen Branko Šavija tot Simon Stevin Gezel.
Mierenzuur als brandstof, veilige hoogbouw in sloppenwijken en 3D-printtechnologie voor het behandelen van een open ruggetje bij foetussen. Deze drie onderzoeksideeën zijn uitgeroepen tot winnaars van de Open Mind-competitie, en ontvangen ieder 50.000 euro.

Rijden op mierenzuur
Het plan om mierenzuur te gebruiken als vloeibare brandstof voor auto’s is afkomstig van Team FAST, een studententeam aan de Technische Universiteit Eindhoven. Twintig studenten gaan het komende jaar een auto bouwen die op mierenzuur rijdt. Mierenzuur is te maken van waterstof en CO2. Een groot voordeel van mierenzuur als brandstof is dat het niet kan exploderen en gemakkelijk te vervoeren is.

Bouwen in sloppenwijken
Nadia Remmerswaal ontvangt een Open Mind-subsidie voor haar plan om een mal te ontwikkelen waarmee veiligere woningen voor sloppenwijken te fabriceren zijn. De mal is op maat te maken en stapelbaar. Daardoor moet het voor het eerst mogelijk zijn om in sloppenwijken tot vier verdiepingen hoog te bouwen. Remmerswaal, verbonden aan de Technische Universiteit Delft, gaat een prototype ontwikkelen en vervolgens haar bouwplan testen in een Indonesische kampong.

Inwendige 3D-printer voor open ruggetje
Met een minuscule 3D-printer moet het mogelijk zijn om een in de baarmoeder een open ruggetje van een foetus te behandelen. Alex Eggink (Erasmus MC), en Dick Oepkes (Leids Universitair Medisch Centrum) en John van den Dobbelsteen (TU Delft) ontvangen voor dat idee een Open Mind-subsidie. Zij gaan een 3D-printer ontwikkelen die een afdichting print op het open ruggetje. De afdichting groeit daarna mee met het kind.

Open Mind is door STW in het leven geroepen als laagdrempelige subsidie voor gewaagd onderzoek. De subsidie daagt wetenschappers uit om out of the box te denken, en origineel onderzoek met maatschappelijke impact voor te stellen. Het onderzoek dat de winnaars dankzij de subsidie kunnen opstarten, moet binnen een jaar zijn afgerond. Een jury, onder leiding van hoogleraar scheidingstechnologie Maaike Kroon, heeft de winnaars aangewezen tijdens het jaarcongres van STW.

Simon Stevin Meester
Wiro Niessen ontvangt de Simon Stevin Meester-prijs voor zijn bijdrage aan de hoge vlucht die de medische beeldanalyse de afgelopen jaren heeft genomen. STW prijst hem ook voor de manier waarop hij bruggen slaat tussen techniek en kliniek. Hij spreekt de taal van ingenieurs, maar kan wetenschappelijk onderzoek ook onder de aandacht brengen van clinici. De Simon Stevin Meester-prijs is met een geldbedrag van €500.000 de grootste prijs voor technisch-wetenschappelijk onderzoek in Nederland.

Niessen ontwikkelt met zijn vakgroep computersystemen die voorspellen welke ziektes iemand krijgt, lang voordat die persoon daadwerkelijk ziek wordt. Het grote voordeel van zulke extreem vroegtijdige diagnostiek is dat artsen preventieve maatregelen kunnen nemen en veel gerichter kunnen behandelen.

Simon Stevin Gezel
De bezoekers van het STW-jaarcongres verkozen Branko Šavija  tot Simon Stevin Gezel 2015. De titel Simon Stevin Gezel is een eretitel die STW sinds 2005 jaarlijks verleent aan zeer veelbelovende jonge onderzoekers die het jaar daarvoor zijn gepromoveerd op een STW-project. De Simon Stevin Gezel ontvangt een gegraveerde spiegel van kunstenaar Frank Snik en een geldbedrag van €5000.

Šavija onderzocht hoe gewapend beton reageert op verschillende omstandigheden, en in welke mate er scheurvorming optreedt. In Nederland is grote behoefte aan meer kennis over scheurvorming in beton, omdat tienduizenden betonnen bruggen in ons land aan het eind van hun levensduur zitten. Gemeentes en provincies staan iedere dag voor de vraag of ze bruggen moeten repareren of vervangen.

Šavija ontwikkelde een model waarmee het gedrag van beton nauwkeurig is te meten, bijvoorbeeld de gevolgen van roestvorming. Het leverde belangrijke aanvullingen op voor de huidige theorieën over betonscheuring. Daarnaast onderzocht Šavija het zelfhelend effect van beton. Kleine scheurtjes in beton kunnen onder bepaalde omstandigheden vanzelf weer dichtgaan.

De Simon Stevin-prijzen zijn vernoemd naar natuurkundige, wiskundige en ingenieur Simon Stevin (1548-1620). Na een studie in Leiden ontwikkelde Stevin zich tot een zeer succesvolle wetenschapper die niet alleen oog had voor de theorie, maar vooral dacht aan praktische toepassingen.

Tech Stage
Het jaarcongres van STW kende dit jaar een bijzondere opzet. Onder het motto Tech Stage bood STW letterlijk een podium aan onderzoekers. Het jaarcongres vond plaats in Stadstheater De Kom in Nieuwegein.

STW is onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en ontvangt voor het uitvoeren van haar missie financiering van het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap, het Ministerie van Economische Zaken, het bedrijfsleven en diverse andere organisaties. In 2014 bedroeg het budget van STW 90 miljoen euro, waarvan 51 miljoen afkomstig van NWO/OCW, 20 miljoen van EZ, 9 miljoen van derden en 10 miljoen van cash cofinanciering door bedrijven die participeren in onderzoeksprojecten.

Voor de redactie, niet voor publicatie
Foto’s van de uitreikingen zijn in hoge resolutie beschikbaar. Neem voor informatie contact op met Aschwin Tenfelde (a.tenfelde@stw.nl / 030-6001288)
> Meer over Open Mind
> Meer over Simon Stevin-prijzen