STW reikt Open Mind-beurzen en Simon Stevin-prijzen uit
Technologiestichting STW heeft tijdens haar jaarcongres nieuwe Open Mind-beurzen en Simon Stevin-prijzen uitgereikt. Vijf gewaagde onderzoeksvoorstellen wonnen een Open Mind-financiering van 50.000 euro. Maarten Steinbuch en Suzanne Hulscher ontvingen een Simon Stevin Meester-prijs van 500.000 euro. De congresbezoekers verkozen Valerio Fortunati tot Simon Stevin Gezel.
STW reikte vijf Open Mind-financieringen van 50.000 euro uit. David Strik (Wageningen University & Research) won met zijn idee om voedsel te produceren met ‘donkere’ fotosynthese. Rienk Eelkema en Antonia Denkova (Technische Universiteit Delft) vielen in de prijzen met hun voorstel om tsjerenkovstraling te gebruiken bij kankerbestrijding. Ruud Schotting en Amir Raoof (Universiteit Utrecht) wonnen een Open Mind met hun voorstel om bodembacteriën in te zetten in de strijd tegen droogte. De vierde winnaar is Wiendelt Steenbergen (Universiteit Twente). Hij ziet mogelijkheden om kanker te behandelen met behulp van capsaïcine, een stof die voorkomt in chilipepers. De vijfde financiering ging naar Martin van Gijzen (Technische Universiteit Delft) en Andrew Webb (LUMC). Zij willen een goedkoop MRI-systeem ontwikkelen voor het vaststellen van hydrocefalus, ook wel waterhoofd genoemd.

Open Mind is door STW in het leven geroepen als laagdrempelige subsidie voor gewaagd onderzoek. De subsidie daagt wetenschappers uit om out of the box te denken, en origineel onderzoek met maatschappelijke impact voor te stellen. Het onderzoek dat de winnaars dankzij de subsidie kunnen opstarten, moet binnen een jaar zijn afgerond. Een jury, onder leiding van prof.dr. Frans van der Helm, wees de winnaars aan tijdens het jaarcongres van STW.

Simon Stevin Meesters
Prof.dr.ir. Maarten Steinbuch en prof.dr. Suzanne Hulscher zijn beide benoemd tot Simon Stevin Meester. Beide wetenschappers ontvingen een bedrag van 500.000 euro, uit handen van STW-directeur Herry Nijhuis, STW-voorzitter Ton van der Steen en Jasper Wesseling, directeur Innovatie en Kennis bij het ministerie van Economische Zaken.

Maarten Steinbuch
Steinbuch, verbonden aan de Technische Universiteit Eindhoven, onderzoekt met zijn vakgroep een breed scala aan technische onderwerpen. Samen met het bedrijfsleven ontwikkelt hij bijvoorbeeld technologieën die het (elektrisch) autorijden veiliger, gemakkelijker en efficiënter maken. Ook ontwikkelt hij robots waarmee chirurgen extreem nauwkeurige operaties kunnen uitvoeren die met mensenhanden niet mogelijk zijn.

Steinbuch ontvangt de prijs voor de manier waarop hij bruggen slaat tussen wetenschap en bedrijfsleven, en die samen laat optrekken om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. In zijn onderzoek werkt hij bijvoorbeeld samen met ASML, Philips, Océ en TNO, maar ook met veel mkb-bedrijven. Mede dankzij Steinbuch is Nederland een hotspot voor ontwikkelingen rondom elektrisch rijden, de regeling van precisiesystemen en microchirurgie.

Suzanne Hulscher
Hulscher ontrafelt met haar onderzoeksteam aan de Universiteit Twente hoe water zich gedraagt in onze rivieren en langs onze kust. Ze ontvangt de Simon Stevin Meester-prijs vanwege haar zeer vernieuwende werk op het gebied van riviersystemen en kustzeeën. Haar onderzoek leidt niet alleen tot een beter begrip van delta’s en riviersystemen. Ze zorgt er ook voor dat resultaten uit haar onderzoek direct een toepassing vinden.

Om dat voor elkaar te krijgen, werkt Hulscher nauw samen met bedrijven en andere organisaties, zoals Rijkswaterstaat, waterschappen, Deltares, ingenieursbureaus en baggeraars. De manier waarop Hulscher haar onderzoek en de toepassing daarvan met elkaar verweeft, zorgt ervoor dat Nederland voorop blijft lopen op het gebied van watermanagement en waterbouwkunde.

Simon Stevin Gezel
De bezoekers van het STW-jaarcongres verkozen Valerio Fortunati tot Simon Stevin Gezel 2016. De titel Simon Stevin Gezel is een eretitel die STW sinds 2005 jaarlijks verleent aan zeer veelbelovende jonge onderzoekers die het jaar daarvoor zijn gepromoveerd op een STW-project. De Simon Stevin Gezel ontvangt een gegraveerde spiegel van kunstenaar Frank Snik en een geldbedrag van 5000 euro.

Fortunati, verbonden aan het Erasmus MC, werkt aan een methode om CT-scans te combineren met MRI-scans. Die combinatie levert een nauwkeurig driedimensionaal beeld op, dat uitkomst kan bieden bij de behandeling van tumoren in het hoofd en de nek.

De bezoekers van het STW-jaarcongres wezen de winnaar aan op basis van een professionele video waarin de kandidaten hun vindingen én dromen toelichten. De tweede prijs, een bedrag van 2500 euro, ging naar Suleyman Naqshband. Muharrem Bayraktar ontving de derde prijs, een bedrag van 1000 euro.

De Simon Stevin-prijzen zijn vernoemd naar natuurkundige, wiskundige en ingenieur Simon Stevin (1548-1620). Na een studie in Leiden ontwikkelde Stevin zich tot een zeer succesvolle wetenschapper die niet alleen oog had voor de theorie, maar vooral dacht aan praktische toepassingen.

35 jaar STW
Tijdens het jaarcongres viert STW haar 35-jarig bestaan. Diverse onderzoekers die eerder de titel Simon Stevin Meester wonnen, blikten tijdens het congres terug op het winnen van de prijs en wat de prijs heeft betekend voor hun onderzoek.

Na 1 januari zet STW haar activiteiten voort binnen het nieuwe NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen (NWO-TTW). Lees meer over die transitie op www.stw.nl/transitie.

STW is onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en ontvangt voor het uitvoeren van haar missie financiering van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het Ministerie van Economische Zaken, het bedrijfsleven en diverse andere organisaties. In 2015 bedroeg het budget van STW 104 miljoen euro, waarvan 55 miljoen afkomstig van NWO/OCW, 27 miljoen van EZ, 8 miljoen van derden en 14 miljoen van cash cofinanciering door bedrijven die participeren in onderzoeksprojecten.

Voor de redactie, niet voor publicatie
Foto’s van de uitreikingen zijn in hoge resolutie beschikbaar. Neem voor informatie contact op met Aschwin Tenfelde (a.tenfelde@stw.nl / 030-6001288).
Meer informatie over het jaarcongres
> Meer informatie over Open Mind
> Meer informatie over Simon Stevin-prijzen