Nieuwsbrief Toegepaste en Technische Wetenschappen
Op 1 januari 2017 brengt STW haar activiteiten onder in het NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW). Dat houdt onder meer in dat deze nieuwsbrief na 1 januari 2017 wordt voortgezet als de nieuwsbrief van TTW. Alle abonnees van de huidige STW-nieuwsbrief ontvangen straks automatisch de TTW-nieuwsbrief. De eerstvolgende editie verschijnt op 9 februari 2017. Lees meer over de veranderingen bij NWO op www.stw.nl/transitie.

STW kijkt terug op een geslaagd jaarcongres, dat op 24 november plaatsvond. In de Utrechtse Werkspoorkathedraal, waar ooit staalarbeiders werkten aan treinen en bruggen, konden bezoekers kennismaken met bijzondere innovaties uit STW-projecten. STW reikte nieuwe Open Mind-beurzen en Simon Stevin-prijzen uit, en greep deze gelegenheid bovendien aan om haar 35-jarig bestaan te vieren.

Vijf gewaagde onderzoeksvoorstellen wonnen een Open Mind-financiering van 50.000 euro. Maarten Steinbuch en Suzanne Hulscher ontvingen een Simon Stevin Meester-prijs van 500.000 euro. De congresbezoekers verkozen Valerio Fortunati tot Simon Stevin Gezel 2016. Lees meer over de winnaars of bekijk een fotoverslag van het jaarcongres.

Voortzetting en nieuwe call Demonstrator
Na een succesvolle pilot-fase geeft het bestuur van STW toestemming om het financieringsprogramma Demonstrator de komende drie jaar voort te zetten. Demonstrator is in 2012 door STW in het leven geroepen om wetenschappers de kans te bieden resultaten uit hun onderzoek gereed te maken voor de markt. Ze kunnen dankzij de financiering een demonstratiemodel ontwikkelen om aan te tonen dat de technologie die ze hebben ontwikkeld goed werkt. Het demonstratiemodel kan vervolgens helpen om de interesse te wekken van bedrijven die in de techniek kunnen investeren.

Demonstrator voorziet duidelijk in een behoefte onder wetenschappers, blijkt uit een analyse van dit financieringsinstrument. Na vier financieringsrondes groeit de belangstelling voor Demonstrator, evenals het enthousiasme over de mogelijkheden die het biedt. Een rapport van de evaluatie is nu beschikbaar.

Op 15 december 2016 gaat een nieuwe call voor Demonstrator open. Naar aanleiding van de evaluatie is in deze vijfde ronde een belangrijke wijziging doorgevoerd, namelijk de introductie van een gebruikersnetwerk. De deadline voor het indienen van een aanvraag is 21 februari 2017. Kijk voor meer informatie op www.stw.nl/demonstrator.

Call voor Electric Mobility Europe
Het programma Electric Mobility Europe (EMEurope) 2016 staat nu open voor nieuwe projectvoorstellen. EMEurope 2016 richt zich op innovaties die de elektrische mobiliteit in stedelijke gebieden bevorderen. Onderzoekers kunnen nu een vooraanmelding of 'light proposal' indienen. De deadline daarvoor is 6 februari 2017 om 17.00 uur. Binnen deze call is 23 miljoen euro beschikbaar.

Veertien Europese landen en regio’s hebben deze call opgezet, in samenwerking met de Europese Commissie en de European Green Vehicles Initiative Association. STW geeft uitvoering aan het Nederlandse nationale deel van Electric Mobility Europe, en is de financierende organisatie voor Nederlandse indieners in geselecteerde projecten.

Honoreringen Partnership STW-NXP
Het bestuur van STW honoreert vijf voorstellen binnen het Partnershipprogramma van STW en NXP.

Antenna Topologies and Front-end Configurations for Multiple Beam Generation (15590)
Hoofdaanvrager: Prof.dr. A.G. Yarovoy, Technische Universiteit Delft

Efficient AD/DA Conversion for 5G Phased-Array Links (15587)
Hoofdaanvrager: Prof.dr.ir. A.H.M. van Roermund, Technische Universiteit Eindhoven

gENESIs – ENergy Efficient wideband Supply Interpolation (15593)
Hoofdaanvrager: Prof.dr.ing. L.C.N. de Vreede, Technische Universiteit Delft

Upconverting Transmitters for 5G (UT-5G) – Power Efficiency in Digital and Analogue (15592)
Hoofdaanvrager: Dr.ir. A.B.J. Kokkeler, Universiteit Twente

WAtt LEvel transmitters at mm-waves (WhALE) (15591)
Hoofdaanvrager: Dr. M. Spirito, Technische Universiteit Delft
Honoreringen Smart Industry
Binnen het programma Smart Industry zijn zes onderzoeksvoorstellen gehonoreerd. De zes projecten sluiten aan bij de topsectoren HTSM (roadmap Smart Industry), ICT (Commit2Data-community) en Creatieve Industrie (CLICK.NL). Het totale budget van Smart Industry bedraagt ruim 3,6 miljoen euro.

De organisatie van het programma is in handen van STW, NWO Exacte Wetenschappen en NWO Geesteswetenschappen. Zij zetten na deze honorering gezamenlijke programma-activiteiten op om de kennisoverdracht in het programma te optimaliseren.

Accelerating Mass Personalization in Orthopedics facilitated by Machine Learning and Bone MRI-based Digital Fabrication (15479)
Hoofdaanvrager: Dr.ir. P.R. Seevinck, UMC Utrecht

Cross-Industry Predictive Maintenance Optimization Platform (CIMPLO) (15465)
Hoofdaanvrager: Prof.dr. T.H.W. Bäck, Universiteit Leiden

Integrating models and real-time data for zero-defect manufacturing control systems (15472)
Hoofdaanvrager: Prof.dr. B. Jayawardhana, Rijksuniversiteit Groningen

Next UPPS - Integrated design methodology for Ultra Personalised Products and Services (15470)
Hoofdaanvrager: Dr.ir. J.C. Verlinden, Technische Universiteit Delft

Sequoia: Smart maintenance optimization via big data & fault tree analysis (15474)
Hoofdaanvrager: Dr. M.I.A. Stoelinga, Universiteit Twente

SUPREME - Smart Sensoring and Predictive Maintenance in Steel Manufacturing (15467)
Hoofdaanvrager: Prof.dr ir. T. Tinga, Universiteit Twente
Honorering Biotechnologie en Veiligheid, call 1
Binnen de eerste call van het programma Biotechnologie en Veiligheid geeft het STW-bestuur groen licht aan één voorstel. Het is het enige voorstel dat STW voor deze call ontving. STW benadrukt dat dit onderzoeksvoorstel is beoordeeld volgens dezelfde criteria als alle andere binnenkomende voorstellen. Bij de beoordeling gelden als criteria de wetenschappelijke kwaliteit, de toepasbaarheid van de verwachte resultaten en de mate waarin het voorstel inhoudelijk past binnen het thema van de call.

Environmental safety evaluation of host range-modified oncolytic viruses: pivotal studies on reovirus and Newcastle disease virus (15414)
Hoofdaanvrager: Prof.dr. R.A.M. Fouchier, Erasmus MC

STW voert Biotechnologie en Veiligheid uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het programma bestaat uit twee calls. De eerste call richt zich op de veiligheid van huidige toepassingen uit de biotechnologie. De tweede call, die onlangs is gesloten, staat in het teken van toepassingen die we in de toekomst kunnen verwachten. STW streeft ernaar medio april 2017 de toekenningen binnen de tweede call af te ronden.
Honoreringen Take-off
STW heeft groen licht gegeven aan 28 voorstellen binnen het programma Take-off. Dit NWO-brede programma stimuleert nieuwe innovatieve bedrijvigheid die gebruikmaakt van resultaten uit academisch onderzoek.

Take-off bestaat uit twee onderdelen: fase 1 en fase 2. Financiering uit fase 1 is bedoeld voor het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie voor een commerciële activiteit. De maximale subsidie die in fase 1 wordt toegekend, bedraagt 40.000 euro. Met fase 2-financiering kunnen onderzoekers een vroegefasetraject opzetten voor hun start-up. De financiering daarvoor bestaat uit een lening aan de start-up van maximaal 250.000 euro.

Fase 1

Alfa/Gamma

De ReflectApp: Reflecteren kun je leren (15673)
Hoofdaanvrager: R.I. Hutter, Vrije Universiteit Amsterdam

EF-I RE25 Index (15661)
Hoofdaanvrager: Dr. R. Huisman, Erasmus Universiteit Rotterdam

Tooling Forecasting FlexPool (15723)
Hoofdaanvrager: Prof.dr.ir. R. Dekker, Erasmus Universiteit Rotterdam

Bèta/Techniek

A social 6th sense for blind people: nonverbal communication made accessible (15666)
Hoofdaanvrager: Prof.dr. R.J.A. van Wezel, Universiteit Twente

Active Pile Driving Tip (15642)
Hoofdaanvrager: J.S. Hoving, Technische Universiteit Delft

CloudCuddle (15621)
Hoofdaanvrager: Dr.ir. J.F.M. Molenbroek, Technische Universiteit Delft

Cryogenic circuit technology for the quantum-industry and -physics labs (15605)
Hoofdaanvrager: Dr. G.A. Steele, Technische Universiteit Delft

Designing the next generation toothbrush (15617)
Hoofdaanvrager: R.J.H.G. van Heur, Technische Universiteit Delft

DRAG DRUM DELFT (D3) (15664)
Hoofdaanvrager: Prof.dr.ir. Westerweel, Technische Universiteit Delft

In-air Microfluidics (15647)
Hoofdaanvrager: T. Kamperman, Universiteit Twente

Novel porous dental implants with hybrid manufacturing technique (15625)
Hoofdaanvrager: Prof.dr.ir. H.H. Weinans, UMC Utrecht

SleepCare – Learn to sleep better by automated e-coaching (15656)
Hoofdaanvrager: Dr. F. Griffioen-Both, Universiteit Utrecht

Somnox: An innovative non-medicinal solution to sleep deprivation (15660)
Hoofdaanvrager: Dr.ir. M.C. Rozendaal, Technische Universiteit Delft

Mayht DEUS (Double Excursion Units Speaker) (15667)
Hoofdaanvrager: Dr.ir. S.F.J. Flipsen, Technische Universiteit Delft

PReview Code (15674)
Hoofdaanvrager: Dr. A. Bacchelli, Technische Universiteit Delft

Virtual Chemist – Deep learning en high-tech sensoren voor economisch aantrekkelijk recyclen (15655)
Hoofdaanvrager: Dr.ing. J.C. van Gemert, Technische Universiteit Delft

Life Sciences

AGILebiotics – Empowering Antibiotic Development (15626)
Hoofdaanvrager: Prof.dr.ir. A.J. Minnaard, Rijksuniversiteit Groningen

Energy Restoring Knee (15636)
Hoofdaanvrager: Dr.ir. H. Vallery, Technische Universiteit Delft

IKHERSTEL voor sneller herstel en doelmatiger zorg bij operaties (15618)
Prof.dr. J.R. Anema, VU medisch centrum

PACT, a new tool to assess platelet function in the bleeding patient (15639)
Hoofdaanvrager: J.A. Korporaal, UMC Utrecht

Precisiemedicijn voor chronische nierziekten. Haalbaar door mRNA-stabilisatie? (15663)
Hoofdaanvrager: A.H. van Asbeck, Radboudumc

Fase 2

Bèta/Techniek

Aanvraag voor Take-off fase 2 (15680)
Hoofdaanvrager: F.B. Trip, E-Trailer B.V.

Cytofind Diagnostics: Circulating Tumor Cell Detection and Harvesting Technology to Improve Cancer Therapy Monitoring (15646)
Hoofdaanvrager: A. Piruska, Radboud Universiteit Nijmegen

Life Sciences

Clinical validation of smart, sensorized instrumentation (15640)
Hoofdaanvrager: Dr. G.J.L. Naus, Technische Universiteit Eindhoven

Development of a novel non-invasive diagnostic test to detect lymphoma (15620)
Hoofdaanvrager: Dr. J.H.M. Simon, VU medisch centrum

Knee Reviver – Innovatief product voor gewrichtsparende behandeling bij knieartrose (15634)
Hoofdaanvrager: K.H. Lindenhovius, UMC Utrecht

Safe and Sensible Grasping in Mini-Laparoscopy (15681)
Hoofdaanvrager: W. Nerkens, Technische Universiteit Delft

STENTiT: Regenerative Stents (15672)
Hoofdaanvrager: Dr.ir. B. Sanders, Technische Universiteit Eindhoven
Lees de nieuwe Impact
Kunnen overstromingen in de middeleeuwen leiden tot minder wateroverlast anno nu? Hoe maak je software voor extreem complexe computersystemen die niet meer te bevatten zijn voor een normale programmeur? Moeten we aparte rijstroken inrichten voor elektrische auto’s?

De nieuwe editie van Impact, het relatiemagazine van STW, geeft antwoord op deze en andere vragen. Daarnaast laat Impact je kennismaken met Valerio Fortunati, de nieuwe Simon Stevin Gezel. Ook brengt het magazine een voorpublicatie van het nieuwe jubileumboek dat STW uitgeeft naar aanleiding van haar 35-jarig bestaan. Uiteraard bevat het magazine ook een overzicht van recente honoreringen.

Het magazine verschijnt volgende week, maar is nu al te downloaden als pdf-bestand. Liever een gedrukt exemplaar? Stuur dan een e-mail naar redactie@stw.nl.
Meld je aan voor ICT.OPEN2017
ICT-onderzoekers die hun werk willen presenteren op ICT.OPEN2017, kunnen vanaf nu een abstract indienen bij de organisatoren. Het congres vindt plaats op 21 en 22 maart 2017 in De Flint in Amersfoort. ICT.OPEN is de ontmoetingsplek voor honderden wetenschappelijke ICT-onderzoekers en geïnteresseerden vanuit de ICT-industrie.

Op programma staat onder meer een keynote van Barbara Terhal, hoogleraar theoretische natuurkunde aan de RWTH Aachen University. De organisatie is in handen van NWO en STW, in samenwerking met het ICT-Onderzoek Platform Nederland (IPN).

Bedrijvendag Ambassadeursconferentie 2017
Op donderdag 2 februari vindt tijdens de Ambassadeursconferentie de Bedrijvendag plaats in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Bedrijven krijgen daar de kans om ambassadeurs te spreken over ondernemen in het buitenland. De Bedrijvendag is onderdeel van de Ambassadeursconferentie die het ministerie van Buitenlandse Zaken jaarlijks organiseert voor ambassadeurs en consuls-generaal.

Tijdens deze dag is het mogelijk om korte gesprekken aan te gaan met de aanwezige ambassadeurs en consuls-generaal. Aanmelden kan tot donderdag 19 januari 2017.
Editie december 2016
> Nieuwsbrief TTW